تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۱۵ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رسانه‌های خارجی درباره دور دوم انتخابات ایران چه می‌گویند؟ | از پیش‌بینی پیروزی پزشکیان تا شگفتی تحلیلگران از نتایج دور اول

تحلیل‌های خارجی درباره انتخابات ایران جالب است. برخی معتقدند انتخاب پزشکیان از پیش تضمین شده و برخی دیگر با نگرانی انتخاباتی را که ممکت است به روی کار آمدن یک عنصر تندروی ضد غرب منجر شود، دنبال می‌کنند.

دور دوم انتخابات

رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: روز جمعه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران بین پزشکیان و جلیلی برگزار خواهد شد. اگرچه اکثر تحلیل گران خارجی بر این باورند که تغییر رئیس جمهور در ایران، تغییر چندانی در سیاست خارجی این کشور ایجاد نخواهد کرد، اما همچنان برخی از آن‌ها با نگرانی انتخابات را دنبال می‌کنند.

نیویورک تایمز: مشارکت مردم ایران در دور دوم بیشتر خواهد شد و نصف آرای قالیباف به سبد پزشکیان خواهد رفت

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به رقابت بین یک اصلاح طلب و یک اصولگرای تندرو در ایران اشاره کرده و نوشته: در میان مشارکت پایین و کم سابقه رای‌دهندگان و بی‌تفاوتی فراگیر از تغییرات معنادار از طریق صندوق‌های رای، این دو کاندیدا قرار است به مصاف هم بروند.

این رسانه پیش بینی کرده که مشارکت در دور دوم کمی بیشتر از دور اول باشد.. نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که حدود نیمی از آرای قالیباف رقیب محافظه‌کار جلیلی در دور اول به دکتر به سبد پزشکیان ریخته خواهد شد.

نیویورک تایمز گفته سیاست‌های هسته‌ای ایران توسط رهبری تعیین می‌شود و او به دولت چراغ سبز داده که با آمریکا برای لغو تحریم‌ها مذاکره کند، بنابراین بدون توجه به اینکه رئیس جمهور چه کسی خواهد بود، احتمالا این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

یورونیوز در گزارشی در بخش انگلیسی خود پیش بینی کرده که پزشکیان پیروز انتخابات شود. این رسانه نوشته نظام در ایران حیات سیاسی خود را در گرو پیروزی پزشکیان می‌داند.

این رسانه همه احتمالات در مورد مرگ رئیسی را هم در نظر گرفته و گفته چه سقوط هلی کوپتر یک حادثه بوده باشد یا در نتیجه یک توطئه از پیش طراحی شده، واقعیت این است که دولت سیزدهم در مشکلات اقتصادی و مساله هسته‌ای به بن بست خورده بود و نظام به یک سرباز جدید و متفاوت نیاز دارد.

یورونیوز: پزشکیان به احتمال زیاد رئیس جمهور بعدی ایران است

یورو نیوز نوشته: ریاست جمهوری فرد محافظه‌کار تندوریی همچون سعید جلیلی ممکن است برای روس‌ها جذاب باشد و فاصله تهران از غرب را تضمین کند، اما واقعیت این است که شخصیتی مانند مسعود پزشکیان به دلیل اختلافات اساسی که با رقیبش در دور دوم انتخابات دارد، می‌تواند به عنوان «سوپاپ اطمینان» در مواقع خطر عمل کند.

این رسانه به یک سوال مهم پاسخ داده است. در این گزارش در باره آزادی عمل پزشکیان گفته شده «تنش‌زدایی به ویژه با قدرت‌های آمریکایی و اروپایی، پرهیز از اتکای بیش از حد به روسیه و چین، ارائه تصویری معتدل‌تر از ایران و بازگشایی در‌های اقتصادی از طریق تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند منافع اقتصادی را برای مردم ایران به همراه داشته باشد و برای نظام هم مطلوب است در نتیجه پزشکیان باید آزاد باشد تا به وعده‌های خود بدون مداخله‌جویی جریان‌های دیگر عملی کند.

به گزارش یورو نیوز، سپردن دولت به سعیدجلیلی با توجه به موضع شاخص او در «خصومت با غرب» و مخالفت صریح با پیوستن به معاهدات بین‌المللی مانند گروه ویژه اقدام مالی که با پولشویی، تامین مالی تروریسم و اشاعه تسلیحات مبارزه می‌کند، این دستاورد‌ها رادر پی نخواهد داشت.

گاردین: انتخابات ایران همه اسطوره‌های تثبیت شده ایرانی را در هم شکست

گاردین انگلیس هم در گزارشی گفته انتخابات این دوره پتانسیل این را دارد که مسیر تعامل با غرب را برای ایران باز کند، با این حال، دور اول رای گیری که جمعه گذشته به پایان رسید، برخی از اسطوره‌های تثبیت شده ایرانی را در هم شکست. اولین مورد این بود که با اجازه دادن به یک نامزد اصلاح طلب برای نامزدی، و تضمین رقابتی‌تر کردن انتخابات فرض بر این بود که از کاهش مشارکت در انتخابات‌های اخیر جلوگیری کند. درعوض، میزان مشارکت تنها ۳۹.۹ درصد از ۶۱.۴۵ میلیون رأی دهنده بود و مشارکت به پایین‌ترین حد خود رسید.

این رسانه مورد عجیب دوم را پیشتازی پزشکیان خوانده و نوشت: انتظار می‌رفت که پزشکیان نتواند دور اول پیشتاز شود مگر اینکه مشارکت به نزدیک به ۶۰ درصد برسد. در عوض، او با کسب ۱۰.۴ میلیون رای، یک میلیون برای یشتر از جلیلی، در صدر قرار گرفت.

گاردین نیز به وعده های پزشکیان برای تعامل بهتر با غرب توجه کرده هرچند مشخص نکرده آیا به این وعده ها باور دارد یا نظیر بسیاری از کارشناسان غربی دیگر معتقد است سیاست خارجی در ایران در نهادهای بالادستی تنظیم می شود و با تغییر دولت ها، تغییر در رویه آن ایجاد نخواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما